Ahoj, už se to načítá…

Sdílejte

Facebook

Instagram

Nahoru

Jak vytváříme loga?

9. 1. 2019

Jak spolu vytvoříme kvalitní a silné logo vaší firmy? Na co se vás budeme ptát a jak dlouho to všechno bude trvat? Provedeme vás naším postupem tvorby a odkryjeme malé know-how z naší kuchyně.

 

V následujících krocích rozebereme tvorbu nového loga. Redesign značky je ve spousta případech podobný, jen ve fázi objevování se zaměřujeme spíše na historii, minulé autory viziuálu a hlavně na důvod změny (změna strategie, vlastnosti značky apod.), kterou má přinést nové logo. Teď už k procesu. Po společné úvodní schůzce se mnou a Barčou vytvoříme nabídku, která zahrnuje všechny požadavky. Po schválení nabídky následuje standardní smlouva o dílo, aby vše domluvené bylo i černé na bílém.

  • Logotyp — originálně upravený název společnosti (jen text)
  • Logo — originálně upravený název společnosti se symbolem (obrázkem)

Tvorbu dělíme do tří částí:

  1. Fáze objevování
  2. Fáze návrhu
  3. Fáze grafického designu

1. Fáze objevování

Asi tušíte správně, že pokud má být logo dlouhodobě kvalitní a podporovat všechny vlastnosti značky, musíme ho postavit na pevných základech. Většinou to vypadá tak, že se sejdeme u kafe s tužkou a papírem a povídáme si. Klademe otázky, které se týkají vaší konkureční výhody, mise, vize, positiongu (jak má značky vypadat v očích zákazníků — levná/drahá, rodinná, prestižní a také na to, jak vypadá vaše konkurence), targetingu (jak vypadá situace nebo trendy na vašem trhu). Zamýšlíme se nad názvem. Existují jednoduché pomůcky, které odhalí, jestli je název dobrý, nebo ne. Jedná se o zasazování názvu firmy do konkrétní komunikace apod. Další, především procesní otázky, doplňujeme pomocí našeho dotazníku. Celému setkání říkáme workshop.

Co je výstupem workshopu? Především si definujeme základní kritéra, které by mělo logo splňovat. Uvedu příklady.

  • Rozšiřitelnost — vaše firma má dceřiné společnosti, které z loga musíme odvozovat
  • Eco-friendly — značka prodává ekologické výrobky, nabízí se tedy nějaké spojení s přírodou
  • Kulturní přizpůsobitelnost — značka bude psaná i v jiném písmu než v latince
  • Tradiční — značka má historii, měla by odrážet tuto tradici
  • Velikost — značka musí být čitelná na velmi malých předmětech (manžetové knoflíčky)
  • Váš vkus — jaké barvy se vám líbí/nelíbí, jaká loga se vám líbí/nelíbí apod.
  • Zjistíme také, jaké jsou vaše vizuální cíle. Jestli existují nějaké grafické nebo textové prvky, které se musí objevit v logu. Nad úvodní komunikací spolu strávíme alespoň 4—10 hodin. Tímto jsme si ohraničili zadání a přejdeme do druhé fáze, tou je již samotná tvorba prvních nápadů.

2. Fáze návrhů

Na začátku definujeme nabídkou i smluvně, kolik si přejete připomínkových kol. Většinou se jedná o nejprve jeden návrh (nápad, myšlenku), který je rozpracovaný do více variant (skic). Prezentujeme obvykle 2—3 mírně rozdílné skici, které připomínkovými koly upravujeme nebo se případně vydáme úplně jinou cestou. Skici zpočátku předkládáme jako černobílé. Zamezujeme tak tomu, abychom odváděli pozornost od samotného řešení. Jak říká Jan Tippman: „U kvalitního tvarového řešení je možné definovat ideální barevnost později.“ Osvědčilo se nám předkládat v pozdějších fázích i návrhy ovlivněné grafickým designem. Kde například ukazujeme, jak grafický design ovlivní celou vizuální identitu (například zvolením doplňkových písem, firemní barevnosti apod.) Chceme tím říct, že vše neleží na bedrech jen kvalitního loga. Celkovou prezentaci firmy ovlivňuje i grafický design. Vše podrobněji vysvětluje například Adam Hrubý v jedné skvělé přednášce.

U prvních návrhů trváme (pokud to jde) na společné schůzce, abychom mohli vytištěný návrh kvalitně představit a zároveň rovnou pochopit vaše připomínky, které můžeme na místě konzultovat. U samotných „skic“ spolu posuzujeme výtvarnou stylizaci (aby logo vypadalo skvěle jako celek), reprodukovatelnost (dostaneme logo na tužku, jsme schopni ho vyšít na kalhoty?), čitelnost (přečtu si logo na billboardu i na manžetovém knoflíčku?), kompozice (nepadá logo doleva/doprava?). A samozřejmě líbí/nelíbí 🙂 Všechny vlastnosti dobrého loga jsou popsané ve vyčerpávajícím článku zde.

 

„U kvalitního tvarového řešení je možné definovat ideální barevnost později.“ Jan Tippman

 

Někdy k nápadu vede dlouhá cesta — desítky skic, společné kreslení a rozhovory. Někdy si vše sedne hned při první prezentaci skic. Proto se nedají první návrhy práce na logu měřit hodinovou sazbou. Klíčová je pro nás v tomto ohledu velikost firmy a další aspekty. Pokud se jedná o rozsáhlou síť hotelů po celém světě, je to velké riziko za provedení a funkčnost. Tomu samozřejmě musí odpovídat i cena.

Návrhy procházíme u Úřadu průmyslového vlastnictví, abychom nebyli v rozporu s něčím již vytvořeným. Někdy pomůže i dobře zagooglit a přesvědčit se o „originalitě“ návrhů. Samotná registrace značky ® bude na vás nebo na vašem právním oddělení. Registrace probíhá nejméně 6—8 měsíců.

 

 

„Nejdůležitější je pro nás detailní zpracování a pochopení potřeb klienta“

 

Samotná tvorba u malých firem trvá od 1  do 4 měsíců, záleží na připomínkových kolech, času klienta a samozřejmě také inspiraci. Červené tlačítko „make design“ ve studiu nemáme 🙂

Loga od nás dostanete ve standardních formátech AI, EPS, PDF, případně SVG, PNG. Data budete mít jak pro kvalitní tisk (vektorový, „v křivkách“ — zvětšování/změnšování bez ztráty kvality), tak i třeba pro váš facebook, instagram nebo web.

3. Fáze grafického designu

Po schválení návrhů začínáme pracovat na grafickém designu, který s logem vytváří jednotný grafický styl (firemní identitu). Definujeme doplňková písma, navrhujeme layout tiskovin, barevnost, obalový design apod. Grafická identita je ale téma na celý další článek 🙂

A to je vše. Potřebujete vaši značku omladit nebo vytvořit zcela novou značku? Napište nám. Pomůžeme vám tvorbou úspěšně projít. Spousty značkám už jsme pomohli 🙂 Podívejte se na naše práce.

Jakub Vaněk

Zdroje jsme načerpali: Naše roky práce a odříkání, Adam Hrubý — Design for change, Jan Tippman — vlastnosti dobrého loga, Časopis Font.