Ahoj, už se to načítá…

Sdílejte

Facebook

Instagram

Nahoru

Na co pamatovat, když vytváříte s dodavatelem zadání webu

12. 8. 2019

Sepsali jsme pár bodů, na které je potřeba myslet při zadání webu. A to ještě dřív, než se začnou řešit barvy a co bude na hlavní stránce.

Kompetence

Kdo za co odpovídá? Kdo má rozhodovací pravomoc? Kdo projekt řídí?

Uživatelský výzkum

Kdo je váš zákazník? Víte, jaké má potřeby, obavy, přání a kdy vás potřebuje? Zjistěte vše ještě dříve, než začnete cokoliv vytvářet. Pokud pochopíte, že váš zákazník „potřebuje sekačku na trávu, nebudete mu nabízet struny do kytary“.

Definování cíle a nastavení analytických nástrojů

Definujte si s dodavatelem jasné měřitelné cíle. A měřte. Nastavte Google Analytics, sledujte, jak se uživatelé na vašem webu pohybují na Smartlooku.

Obsah

Kdo zajistí tvorbu a dodání kvalitních fotografií? Kdo napíše texty? Kdo zajistí videa,…? Fotografie bude potřeba přizpůsobit velikostně pro web. Videa bude nejspíše potřeba nahrát na váš firemní účet youtube nebo vimeo. Často se zapomíná na fotky pro sdílení. To je ta fotka, která se úkáže, když vložíte link třeba na facebook nebo na twitter.

Korektury

Kdo zajistí jazykovou a obsahovou (právní) korekturu?

Právní zajištění projektu

Píšete na svém webu to, co psát můžete? Jaká data sbíráte o vašich zákaznících a máte jejich souhlas?

Bezpečnostní certifikáty HTTPS

Wikipedie říká — Certifikáty jsou používány pro identifikaci protistrany při vytváření zabezpečeného spojení. Proč je to důležité? V první řadě je to důležité pro zabezpečení komunikace. Data, která jdou k vám, jsou šifrovaná. Data, která jdou od vás (např. údaje z formuláře), jsou šifrovaná. Do příchozích dat nelze podstrčit škodlivý kód a odchozí data nelze jen tak ukrást. Při návštěvě webu vidíte v adresním řádku, že je web zabezpečený, u některých typů certifikátů vidíte i společnost, pro kterou byl vystaven. To vše vede k vyššímu zabezpečení a ke zvyšování míry důvěryhodnosti. Weby bez certifikátu budou v prohlížeči označeny a ve vyhledávání penalizovány jako nezabezpečené a nedůvěryhodné.

Nezanedbatelná procenta (na našem webu je to 42 %) přijdou na váš web z mobilu. Dohlédněte na mobilu na kritická místa, jako jsou formuláře, košík apod.

 

Marketing

Na web potřebujete dostat návštěvníky, aby vám plnili vaše definované cíle. I ten „nejlépe“ navržený web nebude fungovat, pokud na něj nikdo nechodí. Zjistěte, jaký je pro vás ideální kanál pro prezentaci vašich služeb/produktů. Naplánujte marketingovou strategii ještě během tvorby webu.

Mobilní verze

Nezanedbatelná procenta (na našem webu je to 42 %) příjde na váš web z mobilu. Dohlédněte na mobilu na kritická místa, jako jsou formuláře, košík apod.

SEO

Nejsme odborníci na SEO, na to máme experty. Tak jen pár základních rad. Jaké jsou pro vás důležité vstupní stránky z pohledu vyhledávání? Pohlídejte si technické SEO. To jsou nadpisy (obsahující klíčová slova pro váš byznys), popisky fotek, duplicitní obsahy, přesměrování stránek.

Důvěryhodnost a přesvědčivost

Používejte recenze, loga klientů, hodnocení, ohlasy zákazníků.

Title a meta description

To je základní text, který ve vyhledávání odkazuje na váš web. Když ho nevyplníte nebo nebude odpovídat obsahu stránky, vyhledávač použije úryvky z textů na vaší stránce. Zkuste si je vyplnit zde. Každá důležitá vstupní stránka by měla mít toto vyplněné.

Pak to může vypadat třeba takhle:

MOJEFIRMA
Další. Podívejte se na MojeFirma na Facebooku. Přihlásit se. MojeFirma Úvod | Služby | Reference | Kontakt Nebo. Předchozí. Kontaktní údaje, adresa firmy, provozní doba…

A nebo takhle, když si dáte práci:

MOJEFIRMA — Internet, mobilní tarify a digitální televize
MojeFirma nabízí výhodné volání, rychlý internet a další telekomunikační služby. Jejich kombinací i nákupem on-line ušetříte. Navíc odměňujeme věrné zákazníky.

Jak vypadá vaše stránka 404 a 500?

404

Někdy se stane, že návštěvník přijde na web ze špatně napsaného a nebo již neexistujícího, přesměrováním neošetřeného, odkazu. V tom případě se dostane na chybovou stránku 404, která ho informuje o tom, že pod daným odkazem není kýžený obsah. Ideálně by ho měla navést na stránku webu, na které najde důležité informace. Zároveň by měla obsahovat hlavičku s menu, odkaz na hlavní stranu nebo na stránku s rozcestníkem, archivem či mapou webu a patičku s kontakty.

500

Něco se pokazilo? Spadla databáze, došlo k poškození důležitých tabulek a nebo souborů a skripty končí kritickou chybou? Návštěvník přichází na chybovou stránku 500. V tomhle průšvihu toho moc nezmůžete. Ukažte mu záhlaví s logem, vysvětlete, že nic nefunguje a že pracujete na odstranění problému a připojte patičku s kontakty.

Nenavštěvujete svůj web denně? Nastavte si hlídání pomocí Uptime Robot, abyste chybu 500 odhalili co nejdříve a nedopadli jako Jindra Jedlička: „Klient mi říkal, že hledal web naší firmy a nemohl nás najít. Jdu na google, nic, jdu na seznam, nic, jdu na web a nic!“.

Favicon

Malý obrázek vedle URL odkazu na vaši stránku.

Podpora prohlížečů

Na jak staré prohlížeče zaručuje dodavatel bezproblémový chod webu?

E-mailové kontakty

Budeme sbírat e-mailové kontakty? Kde je budeme sbírat? Co se bude dít s nasbíranými kontakty?

Co se bude dít po spuštění?

Vždy říkáme, že spuštěním to začíná. Je tedy na to potřeba myslet již na začátku. Klientům nabízíme servisní (SLA) smlouvu, aby vše pěkně běželo i po spuštění. Někdy je také potřeba zaučit do administračního systému a definovat si pravidla e-publishingu (typografická pravidla, velikosti fotek, délky textů,…)

Pokud chcete doplnit náš článek nebo máte jakékoliv otázky k tvorbě webu, neváhejte nám napsat. Rádi doplníme vaše další postřehy ze zadávací dokumentace nebo si poslechneme jaký je váš plán.

Máte plán?

Jakub Vaněk a Tomáš Frantík

Přejete si posílat naše články do e-mailu?

Stačí nám tu nechat váš e-mail.

To asi nebude váš e-mail

Vše v pořádku

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o ochraně osobních údajú naleznete zde — více informací.