Ahoj, už se to načítá…

Sdílejte

Facebook

Instagram

Nahoru

Vyhráli jsme soutěž o vizuální identitu Prahy 3

Soutěž pořádala organizace Czechdesign a přihlásilo se celkem 81 studií.

Nový jednotný vizuální styl měl za úkol nahradit stávající zastaralé logo, vnést do něj současnost a prezentovat Prahu 3 takovou, jaká opravdu je, tedy výrazná, autentická a svébytná. Bylo potřeba vytvořit komplexní systém, který sjednotí vizuální komunikaci městské části a bude snadno identifikovatelný a odlišitelný od ostatních městských celků. Pro splnění tohoto úkolu byla uspořádána dvoukolová soutěž.

Praha 3

„Návrhů se sešlo opravdu hodně. Na vítězi jsme se nakonec shodli jednomyslně. Oslovil nás svěží a zapamatovatelný styl i možnost další práce s tím nápadem. Moc mě těší, že jeho autory jsou mladí lidé, kteří mají evidentně k naší městské části vztah.“

Jiří Ptáček, starosta Prahy 3

Dnešní podoba Prahy 3 poskytuje rozmanitou škálu míst pro setkávání, která posouvají život do ulic.

Náš vítězný návrh pracuje se symbolem 3 čárek z lístku. Cílem byl uvolněný, lidský a jednoduchý vizuální styl. Takový, aby si ho obyvatelé Prahy 3 osvojili a dál si žil svým životem. Dnešní podoba Prahy 3 poskytuje rozmanitou škálu míst pro setkávání, která posouvají život do ulic.

Na tom se shodli i místní v dotazníku, který jsme si dělali v ulicích Prahy 3 nebo na sociálních sítích. Při otázkách, co se jim vybaví, když se řekne Praha 3 a co ji charakterizuje, to byly převážně sousedské vztahy a pavlače.

Identitu jsme tedy založili na místech setkávání a mezilidských vztazích. Jsou to právě místa, která spojují, stírají rozdíly mezi stařenkou ze Žižkova, hrobařem z Olšanského hřbitova a ředitelem z Vinohrad. Jsou to nositelé vzpomínek — první rande, místo pro tvoření, ranní káva u novin, karty se sousedem, první návštěva kina nebo sledování mistrovství světa.

Praha 3 je nechvalně známá psími exkrementy, pomocí hlášky na pytlících „Právě zachraňujete podrážku III sousedům.“ vybízíme k solidaritě.

Navržené logo není jen logem, které se umístí do levého horního rohu, ale stává se součástí hlášek a dá se „ohýbat“ s ohledem k jeho umístění. Například 3 jitrnice a „Jiřáku prostIII“ se na plakát Masopustu, 3 modré čáry na diskuzi o modrých zónách v rámci akce Žižkovský panel nebo hláška na infocentru „Potřebujete radu. Nebo rovnou III?“.

„Vítězný návrh splňuje přesně to, co by měl současný komplexní vizuální styl nabízet. Nejde jen o logo. Logo je pouhým startem do příběhu, který nabízí širokou škálu použití a rozvedení přes lehce provokativní až po pečlivě vystavěnou intelektuální hru. Jsme však ve výjimečné pražské čtvrti, kde se přirozeně míchá „staré”, autentické s progesivním. Všechny tyto aspekty bude umět nový vizuální styl pojmout, a to určitě není málo. Vždy mě těší, když se objeví nová, mladá a neokoralá grafická buňka, která se navíc nebojí pracovat s humorem a nadsázkou,“

Petr Babák, grafický designér, pedagog VŠUP a publicista

Aplikací Digitální pavlač jsme se chtěli vrátit ke zmiňovanému pavlačovému životu a vybízet ke sdružování a vypomáhání mezi sebou.

„Praha 3 měla potenciál přitáhnout mnoho zájemců, proto jsme v první kole volily tuto formu soutěže a potvrdilo se, objevili jsme mnoho talentů,“

Jana Vinšová, ředitelka Czechdesign

„Mladá dvojice autorů nás přesvědčila, že nepracují jen rutinně, ale že vidí dál za hranici grafického návrhu. Měli spoustu nápadů, jak s logem pracovat dál, měli velkou energii a potenciál na další práci v budoucnu.“

Robert V. Novák, grafický designér, fotograf, kurátor

15. 1. 2020

Idea a grafický design — Barbora Micajová & Jakub Vaněk
Fotografie — Nikol Štrosová
Video — Petr Koll
Knihařské práce — desky s flashkou — Jan Klimeš z ateliéru Bozduganov
Knihařské práce — diář — Adam Jelínek
Fotografie nákladového nádraží (video) — Sár Herrmannová